Spuit 11: Dé trends van 2017
‘Ik zou een lijst kunnen maken van interessante innovaties die ik zag op de Horecava. Ik zou de vraag onder horecaondernemers kunnen uitzetten en de uitkomsten hier delen. Of ik zou een samenvatting kunnen geven van trendrapporten, artikelen en voorspellingen van trendwatchers en andere experts…’
Maar ik ga het niet doen. Google zelf even en je wordt rijkelijk beloond met allerhande trends en ontwikkelingen. Veel zullen er voor jou niet zo relevant zijn en die laat je links liggen. De andere herken je. Bevestigen de ideeën die je al had. Geven je het vertrouwen om daarop in te zetten het komende jaar. Prima, doen.
Ik beperk me tot één ding, DE trend voor 2017 en de jaren erna. Het mantra dat ik al jaren herhaal. En dat blijf ik doen. Omdat ik het alleen maar zie groeien en het einde nog lang niet in zicht is. Denk in de vorm van een CONCEPT.
Leestip: Fred Bus geeft geheim van een goed concept prijs.
Als je een duidelijk concept hebt, kun je daar alles aan ophangen. Je gastbenadering, je menukaart, je interieur, je promotie, je prijzen: alles. Alles versterkt elkaar en sluit op elkaar aan. Je trekt precies het type gasten aan dat je wilt. De mensen die niet passen bij jouw zaak, komen ook niet. Je kunt allerlei keuzes makkelijker maken, je hoeft het maar te toetsen aan de pijlers van je concept. Je waait niet mee met alle winden en kortstondige hypes, want dat heb je helemaal niet nodig. Je hebt een concept dat bij jou past, bij de locatie en bij de lokale markt. Jouw succesformule.
Sommige concepten gaan een leven lang mee. Sommige concepten (de meeste) hebben al na een paar jaar een update nodig. Logisch, want een concept is niet iets statisch, maar iets wat meebeweegt met veranderende consumentenbehoeften, marktomstandigheden en met jouw persoonlijke ontwikkeling.
Kun jij jouw concept in een paar woorden kernachtig omschrijven? Knikken vervolgens de mensen om je heen, herkennen ze het direct? Klopt het allemaal? Of zit er ruis op de lijn? Probeer je iets te zijn wat je niet bent?
Ik zie het nog vaak. Een net iets te hip interieur voor de locatie. Jammer, slecht afgekeken. Een menukaart die roept ‘ik wil iedereen plezieren, dus ik doe maar van alles wat’. Een klassieke, stijlvolle zaak die de promotie heeft uitbesteed en nu met platte, allesbehalve stijlvolle berichten op Facebook een verkeerd beeld neerzet.
Dus wil ik hierbij iedere ondernemer oproepen: Denk na over je CONCEPT. En gebruik het waarvoor het bedoeld is. Als je houvast in tijden van trends, hypes, grillen en chaos. Dat wordt genieten.
Annet Koerhuis is horecamarketing adviseur bij Running Fish.
Zij helpt horecabedrijven meer gasten te trekken door hun concept te versterken, een unieke experience te creëren en hun bedrijf in de spotlight te zetten.
Meer van de hand van Annet Koerhuis:
Vijf manieren om wél op te vallen met asperges
Omgaan met kritiek : 9 tips
Bron: Misset’s Horeca Annet Koerhuis 22 januari 2017