HORECA VAAK DICHT DOOR BESMETTINGEN PERSONEEL

Het aantal coroabesmettingen stijgt en dat is ook te merken onder horecapersoneel. Dit heeft gevolgen voor de horecaondernemers die daardoor noodgedwongen hun deuren weer moeten sluiten of openingstijden moeten aanpassen. Hoe zit het met het doorbetalen van salarissen?

Uitval team bij coronabesmetting

De horeca mag van 06:00 tot 00:00 open zijn, maar veel horecazaken passen de openingstijden aan of sluiten zelfs helemaal door de oplopende coronabesmettingen onder horecapersoneel. Wordt een medewerker ziek, dan moet heel het team waarmee hij of zij samenwerkt in quarantaine. De veiligheid is anders niet te waarborgen. Dit treft dan vaak het grootste deel van het personeel (zo’n 70%). Met zo’n abrupte uitval zit er vaak niks anders op, want invallers of reserves zijn er niet.

Zo laat Riad Farhat, eigenaar van verschillende horecazaken in Amsterdam, aan het Parool weten meerdere horecazaken te hebben moeten sluiten als gevolg van besmettingen onder zijn personeel. Hij hoopt met de medewerkers die niet besmet zijn en die getest zijn, een nieuw team op te kunnen zetten om toch weer zoveel mogelijk te kunnen openen.

Doorbetalen personeel

Het personeel wat vast in dienst is heeft recht op doorbetaling van het loon wanneer zij in quarantaine moeten nadat er een besmetting is geconstateerd. Ook geldt dat als de werkgever zelf beslist om werknemers (preventief) naar huis te sturen, het loon moet worden doorbetaald.

Met de NOW-regeling zouden deze kosten en het omzetverlies grotendeels opgevangen moeten worden. De NOW is bedoeld om werkgevers die te maken hebben met omzetverlies tegemoet te komen. Hierdoor kunnen zij hun werknemers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen.

Personeelstekorten

Er is al lange tijd sprake van personeelstekort en met de besmettingen daarbij blijft er weinig keuze over dan de horecazaak weer tijdelijk op slot te doen. Ook volgens KHN is er sprake van een enorme uitstroom in de horeca sinds covid-19. Dit zorgt ook nog eens voor weinig back-up in geval van uitval door ziekte. KHN heeft inmiddels een campagne opgezet met de oproep om meer horecapersoneel aan te trekken.

Tired waitress reading notes about orders and tips at the end of working day

Noodoplossingen

Door de krapte in personeel en plotselinge sluitingen als gevolg van besmettingen onder de medewerkers, gaan ondernemers op zoek naar oplossingen. Hierbij zetten ze familieleden en vrienden in om te helpen, passen ze de openingstijden aan of verkleinen ze het deel van de zaak wat geopend blijft.

Onzekerheid voor personeel deels oorzaak van tekorten

Arbeidsvoorwaarden en de beloning zijn onderdeel van de oorzaak voor tekorten, volgens de FNV. Vooral met de nuluren contracten hebben veel medewerkers moeten ervaren hoe kwetsbaar en onzeker hun werk kan zijn. De werkgevers zouden daarom maar beter iets aan de arbeidsvoorwaarden doen, vindt de FNV-bestuurder.

Bron: Horeca Entree 14 juli 2021