HORECA PROFITEERT VAN ECONOMISCH HERSTEL

De horeca profiteert momenteel van het brede economische herstel. In alle branches is sprake van een groei. Rabobank verwacht ook voor 2016 een verdere groei van zo’n 3%.

De groei wordt met name veroorzaakt door hogere consumentenbestedingen, een aantrekkende zakelijke vraag en meer inkomend toerisme. Wel zijn er volgens de Rabobank enige nuances. Zo is de groei vooral te zien in Amsterdam, de Randstad en de kustgebieden. Ook consumententrends volgen elkaar zo snel op, dat wat vandaag in is, morgen weer uit kan zijn. De levenscyclus van producten en concepten staan zo onder druk.

Uitdagend speelveld
“Dit in combinatie met toenemende concurrentie, ook vanuit branchevreemde partijen zoals foodretailers en AirBnB, leidt tot een uitdagend speelveld en een neutraal sentiment”, aldus de Rabobank.
Locatie
Locatie wordt steeds belangrijker om tot een succesvolle exploitatie te komen. Zo zullen ondernemingen die niet gevestigd zijn op een A-locatie moeten investeren in een uniek en onderscheidend concept. Consumenten zijn namelijk bereid een meerprijs te betalen voor een ‘bijzondere beleving’.

Samenwerken of fuseren
De verwachting is dat de grote horeca- en leisureketens intensiever moeten gaan samenwerken of fuseren om op die manier een blok te vormen tegen de opkomst van branchevreemde spelers (zoals online boeking- en reserveringsplatforms en grote foodretailers).

Online propositie
Ook is volgens de Rabobank de juiste online propositie van je bedrijf van belang geworden, zoals het juiste verhaal achter je bedrijf vertellen en de gast verleiden tot een reservering of aankoop. Het communiceren met je gasten via sociale media, het realiseren van de jusite reviews op de diverse reviewssites.

Bron: Horeca Entree maart 2016