Een lompe horecabaas heeft in 2017 een groot probleem!
Hoe kan het dat het veel horecaondernemers niet lukt om werknemers binnen te krijgen en aan zich te binden? Hoe kan het nou dat precies dát wat je vak is, namelijk ‘mensen blij maken en laten terugkomen’ precies bij de mensen die het dichts bij je zouden moeten staan niet lukt? Misschien zijn veel ondernemers gewoon wel niet zo gastvrij als ze zeggen te zijn!
Goed en gastvrij personeelsbeleid is de grootste blinde vlek van de hedendaagse horeca. De moeilijke jaren die achter ons liggen hebben ervoor gezorgd dat iedereen extreem gefixeerd is op kosten, maar men lijkt daardoor wel te zijn vergeten dat medewerkers veel meer zijn dan alleen een kostenpost. Medewerkers zijn gereduceerd tot product dat niet deugt: ’Medewerkers zijn lastig’, ‘kunnen niet meer hard werken en zijn ondankbaar’. ‘Ze moeten blij zijn dat ze een baan hebben.’ ‘Hoe moeilijk kan het zijn, moet ik alles dan honderd keer zeggen?’
‘RUIM 80 PROCENT VAN DE BELEVING
VAN DE GAST DRAAIT OM
MEDEWERKERS IN EEN BEDRIJF’
Ik constateer dat ruim 80 procent van de beleving van de gast draait om medewerkers in een bedrijf. Kijk maar op een reviewsite, mensen hebben het bijna alleen maar over personeel, en bijna nooit over het eten of het interieur. Een slimme ondernemer zou dan toch ook tenminste 80 procent van zijn energie steken in dat personeel, of ben ik nou gek?
Wat je geeft dat krijg je terug!
Wat je geeft, dat krijg je terug! Als je naar een gast lacht, dan lacht hij terug! Als je een gast goed voorbereid op wat er gaat komen, als je verwachtingen goed bespreekbaar maakt, dan zal je zien dat hij niet boos wordt! Als je net even dat kleine beetje extra geeft…Dat geeft zoveel voldoening! Wanneer snapt men nou eens dat dit natuurlijk net zo goed geldt voor medewerkers? En alleen als je dat voor je medewerkers doet, doen zij het voor je gasten.
Vorig jaar was ik in een groot hotel waar op dat moment de laatste hand werd gelegd aan de hoognodige renovatie. In gesprek met de directeur vroeg ik naar de personeelsruimtes: ‘Zijn die ook weer helemaal up to date?’ Ze kleurde rood en bekende dat daar al jaren nog geen likje verf aan was besteed, het was er een afgeragde bende. ‘Heeft met budget te maken…’
Gastvrije omgeving
In een gastvrij of klantgericht bedrijf zou degene die in direct contact staat met een gast of een klant, het hoogste aanzien moeten genieten, niet het laagste. Gastvrijheid zou voor een ondernemer in de eerste plaats om de eigen mensen moeten draaien. Vergeet je dat, dan haken je medewerkers af, lopen ze weg of nog erger: ze gaan tegen je gasten doen zoals jij tegen hen doet. Uiteindelijk zullen ze je echter verlaten, er is weer werk genoeg. Ook werk waar het wel leuk is! Gastvrije mensen hebben nu eenmaal vooral behoefte aan een gastvrije omgeving, en als jij die niet kan bieden hebben ze bij jou niks te zoeken!
Wouter Verkerk is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. Voor meer inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: www.wouterverkerk.nl
Bron: Misset’s Horeca Wouter Verkerk 23 januari 2017